Vi ska måla teglet vitt på vår 70-talsvilla nu i sommar. Min fundering är gällande träpanelen samt den nya ytterdörren, vilken färg dessa ska ha? Min första tanke var att måla hela huset vitt (även panel), måla grunden mörkgrå och ha en vit alt mörkgrå ytterdörr... Ska tillägga att taket är bytt till nya svarta takpannor efter denna bilden togs. Målet är att få en lite mer modern touch på huset. Tacksam för tips å idéer
CNHus, 2015-08-05
Det blir nog jätte fräscht med vitt tegel, men jag skulle behålla träpanelen i trä/brunt som kontrast och för att behålla tidsandan en aning. Men vill du få ännu mer modern still kanske träpanelen kunde bli grå, som ytterdörren då eventuellt? Är panelen brunmålad just nu eller är det oljad ek/teak eller liknande?
malincarlsson1, 2015-08-06
Tack för ditt inlägg :-) Panelen är brunmålad idag, och det känns inte som ett alternativ att behålla. Jag var inne och testade olika fasadfärgskombinationer i ett ritprogram, se bifogade bilder. Jag har målat utefter en bild där taket nu är bytt :-) Den första bilden är vitt + mörkgrå, den andra helvitt.
malincarlsson1, 2015-08-06
Asch, det blev tydligen tvärtom med bilderna :-)
CNHus, 2015-08-06
Båda varianter är klara förbättringar, men personligen gillar jag den gråmålade, för att träpanelen ger lite mer karaktär då. Du har säkert sett albumet: http://www.styleroom.se/album/22255#image359255 där de målade helvitt men byggde nya trädetaljer. Där är ju sockeln också vit.. Men jag gillar som sagt kontrasterna med det grå! :)
carolabernet, 2015-08-24
Byt träpanelerna mot teak så rätt i tiden. Blir nog jätte fint.
carolabernet, 2015-08-24
.