Undrar om någon vänlig själ kan ge mig tips på hur man kan få till denna plätt till en välkomnande rabatt. Detta är första man möts av när man kommer till huset. Vi har precis anlagt ny gräsmatta och skulle vilja få till ett snyggt avslut vid trappan. Skulle vilja plantera typ Buxbom, litet prydnadsträd och perenner som stäppsalvia, lammöron, lavendel mm. Frågan är hur jag ska få till snygga kanter, har funderat på kantjärn eller kantsten mot gatan. Men sen lutar ju marken mot trappan också. Och så måste det bli ett snyggt avslut mot gräset bakom så man lätt kan klippa. Ska jag fylla på med grus mellan plantorna kanske? Tacksam tips!
Fahlina, 2015-03-25
Fahlina, 2015-03-25
Här är en till bild..
Mulle, 2015-03-26
Gräv ner kantsten på högkant mot gatan, kan gärna få sticka upp lite på den kanten. På andra kanten gräver du däremot ner kantstenarna något lägre än gräsmattan så gräsklipparen kan rulla obehindrat över dem. Ta gärna sten antingen i samma färgton som trappan eller i grått. Buxbom är riskabelt att plantera så länge buxbomssjukan härjar. Andra val är bolltuja eller idegran som kan formklippas. Dina växtförslag är bra för denna torra miljö, men inte för många olika sorter för att det inte ska bli plottrigt. Ett högre gräs kan också passa som accent. Grus emellan blir fint. Prydnadsträd är svårt att råda om när man inte vet vilken växtzon du har. En liten mörkrödbladig japansk lönn eller flädern 'Black Lace' med rosa blommor kan bli snyggt mot den gråa bakgrunden av grus och gråbladiga växter. Om du kan tänka dig något som blommar är fjädernejlikor fina med grått bladverk och stark doft, t ex sorten 'Marieberg', vit med mörkrött öga.