Vad ska jag göra med väggarna i vardagsrummet? Jag har strukturtapeter och på det en slät bård. Jag gillar inte bård och har försökt få bort den. Hade hemma en målare som sa att strukturtapeten troligen inte är målad och om man försöker få bort bården med något tapetkliserlösare så kommer tapeten att lossna också. Han menar att det bästa är att spackla och tapetsera om. Har funderat på 1) bredspackla allt och sedan tapetsera om 2) bredspackla allt och sedan måla vitt, 3) ingen spackling bara måla över allt men då kommer det nog att synas att det är bård på vissa delar.
Nattviolen, 2013-09-05
Om du målar över tapeten så kommer mycket riktigt bården att synas så du får nog riva allt. Kolla om tapeten har olika skikt, vår strukturtapet delade sig så jag enkelt kunde riva bara det lager som var struktur. Spacklade sedan hål och skarvar och tapetserade nytt!
Om det inte går att göra så då är det bredspackling eller renoveringstapet alt. renoveringsskiva som gäller....
PernillaO, 2013-09-08
Tack för svar. Det blir omtapetsering. Jag väljer mellan silvermetallic-vitrandig och grå-vitrandig tapet Duro ballad 48607 rep 486-03. Vilken skulle du tagit?