Jag bor i en lägenhet där vardagsrummet är avlångt och där ena sidan består av fönster, en liten smal vägg och en altandörr. För mig känns detta som ett världsproblem och jag känner inte riktigt att jag får till det med gardinerna.
Jag har bott här sen i Oktober förra året och har inte haft gardiner sen jag flyttade in. Nu är jag trött på det och vill få upp något :) Därför tänkte jag att alla inredningsexperter här kunde få hjälpa mig!
Friher, 2012-09-28
Hade jag varit du hade jag satt upp en gardinskena i taket istället, känns inte som att fönstren blir lika kvävda då, och du får möjlighet att ändra lite hur som helst när som helst :) alltså en skena som går över hela kortsidan. Jag har det i mitt vardagsrum och som jag känner det tar det bort den tunga känslan som jag tycker att gardinstänger ger i vissa rum
xkelah, 2012-09-29
Du har helt rätt :) kan ser det själv nu med, gardinstängerna får det att se väldigt tungt ut :) tack för tipset, ska definitivt pröva!
FrkHansson, 2012-09-30
Tycker du valde jättesnygga gardiner, ser elegant ut! Jag håller nog med om att antingen sätta skena i taket eller höja gardinstångsfästena en bit högre upp mot taket. Men du ska absolut ha gardinerna på "utsidan" av hela fönsterpartiet, som på bild 2. Fast gardinstången passar onekligen himla bra till inredningen du valt, så kanske du bara ska höja upp den? Det blir nog lite lagom böljande fåll på gardinen också om du höjer stången lite.Försök låt gardinerna hänga lite utanför fönstrets/dörrens ytterkant också, så ger det ett pampigare intryck. Det kommer att bli superfint med skrivbordet du valt också. Skulle vänta lite med att måla väggarna om jag var du. Väldigt snyggt med vitt på väggarna om du har kulörta gardiner... man kan ju ha en mörklila matta och kuddar i olika lila nyanser istället. Blir superfint till det vita soffbordet!
foxy-10, 2012-10-05
Hejsan..om du inte har ditt vardagsrum klart så kan jag ge lite tips...jag hade klart haft en gardinstång hängandes från taket..finns på ikea,,,samt vita gardiner till...som jag ser det så går du plats med fyra längder..på båda sidor av balkongen,samt mellan fönstret och vid sidan av fönstret till höger..mycket tyg..mycket mys...häng några lyktor i fönstret,svarta krukor med gröna växtere..och nån lykta på själva fönsterbrädan ;=)