Nu har jag äntligen skrivit på kontraktet till min första lägenhet och i Juni flyttar jag äntligen in :) En lägenhet som ligger nära till jobb och nära till busstation till skolan.
Det är en liten etta på 22 kvm med kokskåp så det gäller att inreda kvadratsmart.
Tänkte bygga en loftsäng så jag kan ha soffa och soffbord under. :) Problemet är att jag gärna skulle vilja försöka få in en arbetshörna om möjligt där jag kan studera. En ide var att sätta tv bänken lite ut och ha en liten small hylla bakom så att man kan få plats med ett litet skrivbord, så det skärmar av lite. Är dock lite orolig att rummet ska kännas en aning trångt. Så alla kvadratsmarta lösningar är välkomna :)
Linska, 2012-04-08
Hmm, jag hade nog valt att ha skrivbord under loftsängen istället. Då får du en mycket större arbetsyta, samt att du inte blir lika styrd av soffbredden. Det ser på ritningen även lite knöligt att ta sig i och ur soffan.
En annan ev möjlig lösning är att ha en grund arbetsplats i hallen, ungefär där den ritade hyllan är eller på väggen mot badrummet.
Ood, 2012-04-08
Jag tycker det ser bra ut.
Ett annat alternativ är att kolla hur väggarna är under framtida sovloftet. Är de bra så kan du ju alltid sätta tvn på någon av väggarna med antingen eller utan en vägghylla (för div konsoler :) ) och ett väggfäste. På så sätt får du gott om plats över till annat :)
LiliLouis, 2012-04-08
Tack så mycket för förslaget! :) Också ett alternativ, får testa lite när jag får nycklarna till lägenheten. <3
LiliLouis, 2012-04-08
Första förslaget var inte en dum ide faktiskt. Och istället sätta soffan ute vid fönstret mot kokskåpets håll istället kanske? :) Mjo, lägenheten är väldigt liten så känner också att det kan bli svårt att ta sig ur soffan.
Tack för förslagen! :) <3
Ood, 2012-04-08
Varsegod :)
Har själv möblerat om en 20+ gånger känns det som, bara för att det är kul. Testa dig fram tills du är nöjd.
MamsellZ, 2012-04-14
Om du inte behöver matbord kan du låta sängen vara som den är, ha arbetshörna under och ha kvar tv:n som den står men ha soffan med ryggen mot fönsterväggen (kräver dock att du kan stänga ute ljuset när du tittar på tv) och bakom tv;n kan du ha en hylla som vetter in mot arbetshörnan, har du den tillräckligt hög kan den användas som sängbord också. Kan bli mörkt i arbetshörnan dock om du har en hylla med hel rygg, Ikeas expedit kanske kan fungera. Annars tyckte jag att den bitska ragatan hade bra förslag : )