Hittade denna fina guldram (kanske 70x50) i en antikffär i Hudiksvall. Dock finns det sprickor över hela ramen som man ser bra på bilden som visar hörnet av ramen.
På närbilden ser man materialet (där det är en bit som lossnat som jag tänkte fylla med spackel) som verkar vara någon typ av plast (ovanpå trä då).
Har ni några tips till mig på hur jag kan fylla sprickorna så att (de försvinner eller inte syns)?
Vi pratar alltså om sprickor på en millimeter eller mindre. Jag målar gärna ramen också (men tänker att om jag gör det utan att ta hand om sprickorna innan så kommer de att synas igenom).
sparq, 2013-07-23
Jo det är de små sprickorna som är problemet. Den saknade biten plast på första bilden är mycket liten och den fyller jag med snickerispackel tänker jag mig.
I antikaffären jag köpte den sa den som jobbade där att det lätt blev små sprickor så när det blev torr luft på vintern av element. Kanske att sprickor har uppstått när träet vuxit/minskat? Vad som innebär att hård plast skulle "torka" vet jag inte. Att mjuk plast blir dålig med tiden har jag läst beror på att den avger de ämnen man tillsatt för att plasten skulle bli mjuk.
Det jag har gjort är att jag har köpt en ganska tjock guldfärg och en liten pensel som är ganska hård. Tänkte måla först ett lager över alla sprickor och sedan när det torkat ett lager över allt. Förhoppningsvis syns spickorna bara svagt efter det. Först tvättar jag ramen försiktigt med borste och ljummet vatten och provmålar på en mindre yta för att se hur färgen fungerar och ser ut.
Det är ju väldigt fin lyster i ursprungsfärgen. Jag frågade i färgbutiken om det fanns en liten risk att det var riktigt guld i den, men det trodde personen inte eftersom ramen har mycket form och inte en plan yta.
sparq, 2013-07-23
Jo det stämmer nog bra.