Hej allesammas!
Jag bor i ett ganska avlångt hus med öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök.
Nu ska det tapetseras överallt och jag undrar om det finns någon bra lösning på hur det ska gå att få till med olika taper i olika rum?
Hallen och vardagsrummet har likadant mörkt trägolv och i köket blir det nog en grå/vit rutig matta.. Hur gör man för att bryta av mellan tapeter?
Älskar mönstrade tapeter och vill absolut inte ha samma tapeter eller målat vitt överallt...
jossefine, 2013-03-08
Hej, mitt bästa tips är att välja tapeter som går i samma nyanser. Ofta finns det ju en serie tapeter med samma baston men med olika mönster. Då är det enkelt att få en enhetlig känsla samtidigt som "rummen" ändå skiljer sig från varandra. Så valde vi när vi flyttade till vår lägenhet med öppen planlösning.
Brytpunkterna för var den ena tapeten byts ut av den andra är lämplig att lägga vid en dörr t ex. Titta där hemma och känn efter var du upplever att det ena rummet slutar och det andra börjar. Vår hall övergår i vardagsrum men så kommer toadörren och där kände vi att det var lämpligt att sluta med den ena tapeten och låta den andra ta vid därefter... Kika gärna i mina album om du vill se hur vi valde med tapeter o dyl om det kan vara till hjälp! Lycka till!