Jag hoppas att någon kunnig kan ge mig ett bra tips. Min hall (hyreslgh) behöver ett lyft så jag tänkte tapetsera/måla om den. Problemet är att den har fasta garderober med fasta överdelar som är i en trist gråvit färg, och jag inte får måla om dem eller tapetsera på dem. Till saken hör att de som tapetserade sist (hyresvärdens team) tycks bara ha slängt upp tapeterna så i hörnen mot garderoberna har de lagt tapeten ca 2-3 cm in på själva garderobssidan. Kikar jag noga så ligger gammal tapetklister i dagen och jag tror det finns en gammal tapet under.
Jag har försökt att peta lite på tapetkanterna för att se hur lätta det skulle vara att få bort, men de verkar sitta stenhårt. OM jag skrapar/slipar bort tapeten så förstörs garderoben eftersom färgen släpper och det blir repor = jag blir underhållsskyldig. Tapeten hänger dessutom inte riktigt i lod. I själva hörnet har tapeten "korvat" sig diagonalt och släppt - troligtvis pga av sättningar (om det inte beror på slarv!).
Jag ska väl tillägga att runt dörrkarmarna har tapeten delvis släppt, våderna är inte heller skurna i hörnen så de "sviktar" för att de har släppt från väggen. Tapeterna är också fastklistrade över/på elsladdarna. Glömde jag at säga att det är 2 olika tapeter uppsatta? En måste vara över 20 år gammal (ljus med randigt mönster) och den sitter på 3 väggar. Den andra är av nyare snitt, fast med ett helt annat mönster. De matchar inte alls varandra. Taket är målat och man har målat ned UTANPÅ tapeten ca 2 cm och sedan bara lämnat det. Jag ljuger inte om jag påstår att det uppriktigt sagt ser för j*****t ut i hallen!
Hallen är inte stor, omkring 1.8 m x 3.5 m med dörrar och garderober på alla sidor.
Finns det någon kunnig person som kan tipsa mig hur jag ska gå tillväga med att få bort tapeteländet från garderoberna så vore jag oändligt tacksam =)
PS. Jag får INTE hjälp av värden för att byta tapeter.
Piran, 2012-02-19
Blanda ut tapetklister med vatten, rolla på tapeten, täck med plast, vänta några timmar, ta bort plasten och tapeten ska med lätthet gå att ta bort.
Brukar fungera på vanliga tapetserade väggar i alla fall så det bör fungera lika bra om inte ännu bättre på en tapetserad garderob.
Lycka till! =)
Monica75, 2012-04-09
Jag bor i och för sig i ett stenhus men jag brukar spraya vatten på tapeten och sedan ta en spackelspade och försiktigt "skrapa" bort... Det här med tapetklister o plast var en ny idé för mig. Jag tackar också för tipset! ; )
KvastHilda, 2012-04-12
jag behövde ta bort gamla tapeter på garderobsdörrar och gick till min lokala färghandlare. Där fick jag rådet att köpa ngt som hette "Tapetloss" (Flügger) och det funkade jättebra. Se här: http://istokethosmig.blogspot.se/p/hobbyrummet.html