Hade först tänkt att ha ett helt, fullstort, växthus. Men dottern ska ha lekstuga, sandlåda och gungställlning, så det blir mycket på tomten ändå. Funderar nu på ett halv växthus mot bodsväggen. Har inte hittat något bra, från någon leverantör. Funderar nu på att bygga ett själv. Man behöver inte kunna gå in i det utan jag tänkte att man skulle kunna öppan rutorna på långsidan. Funderar på att köpa gamla fönster och bygga något.
Eller är det någon som har något tips eller erfarenhet på hur man kan göra?
lantislygdman, 2011-04-10
Hittade det här gulliga växthuset som man bygger av gamla fönster. Visst är det fint? Man kan ju såklart bygga det ännu större/djupare om man vill. Nu blir jag också sugen att fixa ett växthus!
Läs mer hur man bygger det på www.aftonbladet.se/plus/plusguider/article12268858.ab
Lycka till med ditt projekt!
Ingalillo, 2011-04-15
superfint!!!!!! tack för bilden. Men lite större ska nog mitt bli, nu gäller det bara att skanna av blocket efter fönster.
Modinskan, 2011-04-15
Hej!
Jag var inne på att köpa gamla fönster och bygga ett växthus av det, dock har jag tröttnat på att skrapa, slipa och måla de gamla fönster som vi idag redan har på huset. Så min nya ide är att beställa glasskivor hos en glasmästare kollade på priset och med tanke på det jobb och pengar det kostar att renovera gamla fönster så blir det inte mycket dyrare.
Så planen nu är att mura en sockel som är en halvmeter hög på denna bygga en trästomme, som jag laserar i pigmenterad linolja (vilken färg är osäkert än), tänker använda just linolja för att slippa skrapa när växthuset måste målas om. Cc avstånde mellan reglarna 40 cm, så att rutorna blir ca 40x130.
Taket har jag inte riktigt löst än men det blir någon likande konstruktion map reglarna men, funderar faktiskt på någon sandwichplast, detta för att jag fått för mig att det är bättre för växterna.
Gjorde en lite ritning på hur tanken är att sätta fast glasrutorna mot reglarna.