Vi har Ikea kök och hade för lite utrymme så vi har köpt till den delen som syns närmst i bild. luckorna är av björk och vi tänkte behålla sidorna som de är, vita faktumskåp. baksidan vill vi också ha vit. vad gör vi bäst här? MDF skivor, blir två skivor och en skarv. Men sidorna av skivorna måste spacklas eller nåt för att man inte ska se träet där. Ikea har vita täcksidor men det krävs tre-fyra stycken, alltså många skarvar. baksidan ska inte heller gå hela vägen ner till golvet. tips någon?
vill också byta ut kaklet. gillar inte när det är på tvären. färgerna är för mesiga också. hela köket blir så beige. tips om snygg färg på kakel?
cejal, 2009-07-13
hej!
mitt tips ang baksidorna av skåpen är att sätta tapet! eventuellt att spackla upp baksidan, men monterar ni tapeten på en mdfskiva el dyl. o skruvar upp den, är det lätt att ta ner den om ni tröttnar eller vill tapetsera om där sen. Tapetlösningen gör ju att det finns många möjligheter.
grillspett, 2009-07-17
Kanske MDF bröst pannel skulle lösa problemet...finns olika färger,längder och modeller och man kan måla över oxå ....jag hittade mina på Bauhaus...jag skulle sätta upp tunna reglar runt bara att ha någonstans att fästa..häftpistol går jätte bra ....lycka till!!!
norea, 2009-07-17
vi har varit på bauhaus. där hade de mdf skivor men inte i olika färger. bara "träfärg". däremot fanns det mdf med melamin, vita och olika träfärger, fast personalen rekommenderade de vanliga i trä och sen måla dem själva. hur menar du att de fanns i olika färger?
grillspett, 2009-07-18
Konstigt.....när jag tittade på info-lappen fanns vit,beige,cappuchino.. men panellen inte valiga skivor ...men kanske jag tittade fel ...sorry isf..men på andra sidan personalen rekommenderade kanske rätt matrial för din situation när jag tänker efter...kanske bas-panell/z-panell ....jag skulle slipa ytan innan färgen...lycka till !!!